Excite

Air France komt met comfortabele stoelen

Er is een nieuwe trend aan het ontstaan in de luchtvaart. Men wil meer comfort aanbieden. Zo was onlangs de Nieuw-Zeelandse luchtvaartmaatschappij in het nieuws vanwege het ontwikkelen van de Air Couch. Dat zijn drie stoelen op een rij die kunnen worden ingeklapt om een lekkere bank te vormen. In extreme vorm wordt luxe omgezet in luchthotels, die zwevend de reis voorzien van uitgebreide luxe. De nieuwe drang naar comfort en luxe in de lucht is logisch: er worden minder stoelen verkocht, dus er moet innovatie plaatsvinden. Omdat mensen tegenwoordig best geld willen uitgeven, maar daar wel duidelijke waarde voor terug willen zien, is het voor luchtvaartmaatschappijen aan te raden zich meer op luxe te richten.

Dat doet Air France ook. Zij namen onlangs nieuwe stoelen in gebruik op de vlucht van Toulouse naar Parijs. Vlucht AF 6107, met een Airbus A321, was de eerste vlucht met de nieuwe stoelen. Air France wil deze stoelen gaan introduceren in al hun vliegtuigen. In ieder geval op binnenlandse vluchten. Ze moeten namelijk kunnen concurreren met de TGV. De stoel is comfortabeler en bovendien heb je 5 tot 7,5 centimeter meer beenruimte. Dat is een grote verbetering, hoe je het ook wendt of keert. De positionering van de stoelen is zo uitgekiend, dat ondanks de groei van de beenruimte, er ook meer stoelen in een vliegtuig gezet kunnen worden. In de Airbus A320 en A321 kunnen zes extra stoelen geplaatst worden.

Dan is er ook nog een voordeel dat passagiers niet opmerken. De stoelen zijn 40% lichter dan hun voorgangers. Dat scheelt nogal gewicht, aangezien er gemiddeld 200 stoelen in een Airbus gaan. In totaal scheelt het 750 kilo aan gewicht. Air France bezuinigt door de nieuwe stoelen 1.700 ton brandstof en veroorzaakt daardoor 5.200 ton minder CO2-uitstoot. Dat zijn aantallen die nut hebben, zullen we maar zeggen. Het scheelt 650 vluchten van Parijs naar Marseille in brandstof en CO2-uitstoot. Daar mag dan best wel weer voor geklapt worden, vanuit uw luie vliegtuigstoel.

Afbeelding: Fabien Koch (flickr) en corporate.airfrance.com

Holland - Excite Network Copyright ©1995 - 2017