Excite

Easyjet gaat asradar op vliegtuigen plaatsen

Alle stiekeme rokers kunnen gerust zijn, een as-sensor heeft niets te maken met het ontdekken van sigarettenas in het vliegtuig. U kunt gewoon in het geheim aan het asfalteren van uw longen werken, ook tien kilometer in de lucht. Nee, de asradar die Easyjet gaat installeren op de vliegtuigen is bedoeld om vulkaanas te detecteren in de lucht. Op honderd kilometer afstand van het vliegtuig maakt de as-sensor een eventuele aswolk al zichtbaar, op diverse hoogtes ten opzichte van het vliegtuig.

Het was te verwachten dat een luchtvaartmaatschappij zou komen met een geavanceerd rookalarm om vulkaanas te ontdekken. Je moet iets, als je qua inkomsten afhankelijk bent van het rondvliegen van passagiers. De IJslandse vulkaan Eyjafjallajökull heeft in het voorjaar het Europese vliegverkeer behoorlijk in de war geschopt, dus daar moest iets aan gebeuren. De as-sensor detecteert vulkanisch as in de lucht met behulp van infrarood technologie, die zowel zichtbaar is voor de piloten als de luchtverkeersleiding. Massale verstoring van het vliegverkeer door aswolken zou met zulke technologie tot het verleden behoren, hopen de pioniers van dit project.

De naam van de asradar is AVOID. Dat staat voor Airborne Volcanic Object Identifier and Detector, oftewel: Vliegend Vulkanisch Object Identificeerder en Sensor. Niet dat vulkaanas echt een 'object' is, want dat klinkt meer alsof een vulkaan het luchtruim gekozen heeft en rondvliegt om het Easyjet en collega's lastig te maken. Met behulp van de as-sensor hoopt men spoedig te kunnen vliegen, ook als IJsland blijft kuchen. Een goede zaak, want het zullen voorlopig niet de laatste aswolken zijn die over Europa zullen vliegen, gezien de seismische activiteiten op het Noord-Europese eiland.

Afbeelding: EasyJet

Holland - Excite Network Copyright ©1995 - 2017