Excite

Eindhoven Airport wil passagiers bij Charleroi weglokken

Het is het grootste regionale vliegveld van Nederland. En nu mag Eindhoven Airport nog groter worden. Alle betrokken partijen zijn het eens geworden over het nut van de uitbreiding. Het vliegveld wordt momenteel vooral gebruikt door budgetmaatschappijen als Ryanair, Transavia en Wizzair. Daarbij kent het veel concurrentie van het Belgische vliegveld Charleroi en het Duitse Weeze. Met de uitbreiding hoopt Eindhoven Airport veel passagiers van die buitenlandse vliegvelden naar Nederland te lokken. Goed voor de werkgelegenheid in de regio, waar al 1200 mensen bij het vliegveld werkzaam zijn.

Er zijn slimme truuks uit te halen om groei mogelijk te maken, zonder dat dit heel veel extra gaat kosten. Zo is besloten om 's ochtends en 's avonds de uren te rekken waarin vliegverkeer mogelijk is. Om overlast voor de omgeving te voorkomen, worden vaak grenzen gesteld aan hoe vroeg en hoe laat vliegtuigen mogen stijgen en landen. Aan die grenzen valt natuurlijk te sleutelen. Ter compensatie moet het op zondagochtend langer stil blijven. Voor prijsvechters zijn de late en vroege uren erg aantrekkelijk, waardoor Eindhoven Airport hoopt dat het meer vluchten zal krijgen.

In 2009 maakten nog 1,7 miljoen passagiers gebruik van het vliegveld, dat voor 51% in handen is van de Schiphol Groep. De avondklok wordt verlaat van kwart voor elf naar twaalf uur. Men hoopt in dat tijdslot nog wat extra vluchten te kunnen verwerken. Of dat lukt, hangt natuurlijk af van de vliegtuigmaatschappijen. Zij moeten tenslotte op dat moment goed gevulde vliegtuigen hebben om te laten opstijgen en landen. Als de plannen werken, zullen er per dag meer vluchten plaats vinden.

Afbeelding: Wikipedia.nl

Holland - Excite Network Copyright ©1995 - 2017