Excite

'Kortingsacties slecht voor pretparken'

  • © Getty Images
Wie tegenwoordig naar een pretpark wil, kan daar in de meeste gevallen een flinke korting op krijgen. Supermarkten bieden spaaracties met korting, maar ook via websites als Groupon worden regelmatig aantrekkelijke kortingen geboden op de entree voor pretparken. Dat lijkt een goede zaak voor de pretparken, die daardoor kunnen rekenen op een groot aantal bezoekers, maar dat is dus niet het geval.

De kortingsacties zouden juist slecht zijn voor de pretparken, omdat het daardoor veel moeilijker wordt om geld te verdienen. Meer dan de helft van de bezoekers betaalt namelijk inmiddels al niet meer de volle prijs voor een entreekaartje. De kortingsacties worden in veel gevallen wel opgezet door de pretparken zelf, maar het zorgt er ook voor dat ze elkaar kapot concurreren. Tenminste, dat zeggen verschillende recreatie-experts.

Volgens hen zijn er niet alleen heel veel dagattracties in Nederland, denk bijvoorbeeld aan pretparken, dierentuinen en musea, maar kun je eigenlijk ook vrijwel overal korting op krijgen. Hiervoor gebruik je bijvoorbeeld Groupon, Vakantieveilingen of de eerder genoemde spaaracties via supermarkten.

Volgens de experts zijn er wel manieren om pretparken alsnog rendabel te maken, bijvoorbeeld door de entreeprijs dynamisch te maken. Wie op een rustige dag met slecht weer komt, betaalt minder dan wie op een drukke dag met zonnig weer komt. Of dit daadwerkelijk ook wordt opgepikt door pretparken valt te bezien: tot nu toe lijken ze zelf nog vooral in te zetten op aantrekkelijke kortingsacties.

Holland - Excite Network Copyright ©1995 - 2017