Excite

Reizen goedkoper aanbieden mag

Reisorganisaties hoeven niet alle kosten mee te nemen in de prijzen die ze aan de consumenten laten zien. De boekingskosten hoeven ze niet in advertenties en op websites te vermelden, waardoor de organisaties in feite nog steeds reizen aan kunnen bieden voor een lagere prijs dan de prijs die er uiteindelijk voor betaald moet worden.

Dit kan vanwege een fout in de Reclamecode Reisaanbiedingen. Deze code is enige tijd geleden opgesteld om de consumenten te beschermen. Veel reisorganisaties adverteerden namelijk met erg lage prijzen en pas op het moment van boeken – of soms zelfs nog later – kwam men er dan achter dat er nog allerlei toeslagen betaald moesten worden. In de Reclamecode Reisaanbiedingen werd toen gesteld dat onvermijdelijke extra kosten zoals bijvoorbeeld de luchthavenbelasting meegenomen moeten worden in de prijsaanbieding. Boekingskosten hoorden hier toen nog niet bij.

Wel is er inmiddels actie ondernomen op dit ‘lek’ in de code: halverwege 2010 verschijnen er Europese regels waarin reisaanbieders verplicht worden om de definitieve prijs weer te geven. Dit is inclusief alle toeslagen en dus ook inclusief de boekingskosten.

De woordvoerder van staatssecretaris Frank Heemskerk van Economische Zaken geeft aan dat de Consumentenautoriteit de reisbranche al wel heeft gewezen op de fout in de code en hoopt dat zij daarop actie zullen ondernemen, zodat voor de consument zo snel mogelijk een eenduidige helderheid komt voor wat betreft de prijzen in de reisbranche.

Afbeelding: Flickr account Ahmed Amir

Holland - Excite Network Copyright ©1995 - 2018