Excite

Transport in Engeland blijft dramatisch slecht

Wij klagen regelmatig over het (openbaar) vervoer in Nederland, maar vergeleken met de Britten hebben wij het zo slecht nog niet. Daar lijkt het bijna onmogelijk te zijn om ook maar één tripje zonder problemen af te leggen. Met name vliegvelden maken er een potje van.

Bij aankomst is in veel gevallen geen gate klaargemaakt, waardoor je extra lang moet wachten tot je uit het vliegtuig mag. Ook het parkeren van je auto bij het vliegveld is niet altijd een goed idee. In theorie is het heel gemakkelijk: je parkeert je auto voor je weggaat, je nummerplaat wordt gescand en op het moment dat je terugkomt, zou je nummerplaat weer automatisch gescand moeten worden en moet je een bonnetje krijgen waarmee je je auto op kunt halen. Een mooi systeem, behalve als de kaartjes niet werken en de hele rij met auto’s om moet keren om een nieuw kaartje te halen.

Dit zijn nog maar een paar van de voorbeelden die ervoor zorgen dat reizen in Engeland behoorlijk stressvol kan zijn. En bij stressvol houdt het niet op: het reizen kan ook onverwacht duur zijn. Zo zijn er verschillende vluchthavens die een extra vergoeding rekenen voor de ontwikkeling van de luchthaven. Iedere vertrekkende volwassen passagier moet dan ongeveer vijf of tien euro extra betalen. Deze kosten worden nergens eerder genoemd. Pas op het moment dat je je vlucht graag wilt halen, word je met deze kosten geconfronteerd.

Gelukkig vallen deze problemen redelijk mee als je als buitenlander naar Engeland vliegt. Dan maak je in veel gevallen gebruik van je ‘eigen’ luchtvaartmaatschappij die – tenminste in Nederland – verplicht is om bijvoorbeeld alle kosten van een vlucht inzichtelijk te maken. Dat scheelt je in ieder geval vast een klein beetje ergernis!

Afbeelding: Flickr account Martin Kingsley

Holland - Excite Network Copyright ©1995 - 2017